See English Version

حضور فعال نخبگان 5 کشور در همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین/انعکاس خبری


خبرگزاری شفقنا متن خبر ذیل را منتشر کرده است

https://fa.shafaqna.com/news/1481868/1481868/

شفقنا – دبیر اجرائی همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین گزارشی از عملکرد دبیرخانه را از ابتدای شکل گیری همایش تا این تاریخ تشریح کرد.

به گزارش شفقنا، سید محمدرضا آصف آگاه دبیر اجرائی در ارتباط با اقدامات اولیه برای شکل گیری همایش چنین گفت: اولین اقدامات برای شکل گیری همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین، به تابستان سال 1400 شمسی برمی گردد. امکان سنجیِ برگزاری همایش در دو کشور ایران و ترکیه، نام و محورهای همایش، و نحوۀ مشارکت با مراکز علمی و غیره طی جلسات مشورتی گوناگون بررسی شد. پیش از اعلام موجودیت همایش در مرداد 1401، روند آماده سازی دبیرخانۀ ترکیه و ایران، ثبت و آماده سازی سایت و چند شبکۀ اجتماعی آغاز شد.

از جهت اطلاع رسانی، همکاری با خبرگزاری ها و گروههای اجتماعی طی ماههای گذشته به صورت مختصر ولی مستمر ادامه داشته، اما مرجع اصلیِ اخبار سایت همایش بوده است.

www.orientalconferences.ir

دبیر اجرائی در ارتباط با برنامه ها و نشست های علمی برگزار شده چنین گفت: برای برگزاری باشکوه تر همایش، افزون بر برنامه ریزی جهت رخدادهای اصلی یعنی تجلیل از نام آوران ایران در آذر ماه، رخداد اسفند در ترکیه و رویداد اردیبهشت سال آینده در قم و تهران، دهها برنامۀ علمی کوتاه تدارک شده است.

اولین پیش همایش ونشست تخصصی با محوریت مُهرهای اسلامی در اسناد و مخطوطات، 12 آبان در کتابخانۀ مسجد اعظم قم برگزار شد و دومین نشست بتاریخ 25 آبان با همکاری کتابخانه و موزۀ ملی ملک در مکان کتابخانه و با محوریتِ فهرست نگاری پویا و مستمر دستنویسهای اسلامی _ ایرانی، با حضور آیت اللّه سید احمد حسینی اشکوری مدیر مرکز احیاء میراث اسلامی، آیت اللّه دکتر سید محمود مرعشی نجفی مدیر و تولیت کتابخانۀ بزرگ آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی و دکتر ابوالفضل حسن آبادی مدیر مخطوطات آستان قدس رضوی و جمعی از دانشمندان و فهرستنگاران برگزار شد که اخبار تفصیلی آن در سایت همایش ثبت شده است.

این نشست ها و سایر رخدادهای علمی با همکاری کتابخانه ها و مراکز میزبان و با مشارکت خانوادۀ مخطوطات شکل می گیرد و تا پایان زمان برگزاری مراسم نهایی ادامه خواهد داشت.

وی در ارتباط با برنامه ها، نشست ها و پیش همایش های پیش رو افزود: چند برنامۀ دیگر نیز در بنیاد ایرانشناسی، کاخ گلستان، دانشگاه تهران، بنیاد موقوفات افشار، آستان قدس رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و علوم و جز آن مذاکره شده که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

همچنین طی مذاکرات انجام شده امکان برگزاری همایش در بعضی از شهرها خصوصاً شهر عالم پرور و زیبای خوانسار نیز فراهم آمده است.

همایش مخطوطات مشرق زمین تمامی تلاشش را برای مشارکت حداکثریِ دانشگاههای شرق شناسی و ایرانشناسی در سراسر دنیا بکار برده و امیدوار است با حمایت اساتید و مدیران علمی، برنامه ای باشکوه را رقم بزند.

دبیر اجرائی همایش در ارتباط با شاخصهای همایش گفت: از شاخصهای این همایش «ماندگاری» با انتشارِ آثارِ مرتبط است. در این راستا فهرست نسخه های خطی عربی واتیکان منتشر شده و کتاب نفیس «برگزیده خوشنویسی ترکی» بزودی از چاپ بیرون می آید. انتشار دهها مجموعۀ چاپ عکسی از دستنویسهای منتخب کتابخانه های اسلامی در دستور کار است. نیز فهرست نسخه های خطیِ آثاری که تاکنون فهرست نشده اند در حال وصول است که در حال حاضر گزارش بیش از 1500 نسخۀ فهرست نشده به دبیرخانه رسیده است.

روند چاپ آثار همایش در قم و استانبول خواهد بود و دبیرخانه از مشارکت در چاپ فهارس نسخه های خطی، تصحیحات برتر از مخطوطات و مقالات مرتبط استقبال می کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که تاکنون از چه کشورهایی مقاله دریافت نموده اید گفت: مقالاتی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، عراق، و البته ایران تنها با گذشت یک ماه از بارگذاری سایت و اعلام عمومی به دبیرخانۀ همایش رسیده و انتظار می رود در روزهای آینده با اطلاع رسانی وسیع تر و با حمایت اساتید و دانشجویان از دیگر کشورها همچون چین، ژاپن، آسیای میانه و همچنین کشورهای اسلامی مقالاتی دریافت کنیم تا به غنای علمی هرچه بیشتر همایش بیافزاید.