See English Version

تجلیل از نام آوران ایران از سوی همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین


دبیر علمی همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین آقای دکتر علی حیدری یساولی اعلام کرد: یکی از مهم ترین اهداف همایش، آشنایی نسل جوان با میراث کهن این مرز و بوم است. برای پاسخ به چراییِ اهمیت نسخه های خطی و علومی که در طی بیش از یکهزار سال در قالب مکتوب به دست ما رسیده، ما باید نسخه های خطی را فراتر از تحقیقات فردی، در سطوح مختلف جامعۀ خود جریان سازی کنیم.

یکی از مهم ترین جریانات فرهنگی، آشنایی جوانان، پژوهشگران و اهالی فرهنگ با چهره های نامدارِ دستنویسها و پیشکسوتان حوزۀ تاریخ علم است. کسانی که تمام عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ اسلامی و ارتقای جایگاه ایران در جهان کرده اند.

بدین مناسبت همایش در ماههای پیش رو، برنامۀ تجلیل از نام آوران ایران زمین را برنامه ریزی کرده و امیدوار است بتواند آن را حتی پس از همایش ادامه دهد.

این برنامه در دو محور همزمان پیش می رود:

1 . تجلیل متمرکز از چند شخصیت علمی در قالب یک رویداد واحد.

2 . تهیۀ گزارش، کتاب، فیلم، پوستر، تمبر و غیره از هر یک از شخصیتها.

در محور نخست بنظر می رسد گرد آمدن عده ای از مهم ترین شخصیتهای فرهنگی ایران در یک روز و در قاب واحد می تواند بازخورد بسیار مناسبی در جامعه داشته باشد.

برای محور دوم نیز تولید کتاب و گزارش با همکاری بعضی از نهادهای علمی و فرهنگی شروع شده و در سال جاری انشاء الله نتیجه خواهد داد.

فیلم کوتاهی نیز با فروست «تجلیل از نام آوران ایران» به صورت جداگانه دربارۀ زندگانی و خدمات هر یک از شخصیتهای بزرگ علمی در حال تدوین و انتشار است که از این میان، در حال حاضر فیلم آیت اللّه سید مصطفی محقق داماد و آیت اللّه سید محمود مرعشی نجفی تدوین شده و در آپارات منتشر شده است. در این گام تلاش می شود تدوین فیلم شخصیتهای مدّ نظر پیش از برگزاری رویداد و تجلیل از آنها صورت بگیرد تا آمادگی هرچه بیشتر حاصل شود.